MY FAITH

به وبلاگ من خوش آمدید

طبقه بندی موضوعی

۱۹ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

خلط صفرا گرم و خشک است و مزاج آتش دارد .

 همچنینخلط صفرا کف خون مى‌باشد و بعد از خون و بلغم، افضلیت با خلط صفراست، به جهت آن که به کیفیت فاعله که حرارت است با خون مناسبت دارد و به کیفیت منفعله که یبوست است مخالفت با خون دارد.

صفرا به دو گونه طبیعى و غیر طبیعى تقسیم مى‌گردد.

صفرای طبیعى ، در کبد تولید شده و متّصف به پنج صفت می باشد:

1)  سرخ خالص مایل به زرد باشد مانند رنگ زعفران شفاف، به سبب مخلوط شدن اجزاء رقیقۀ لطیفۀ شفافۀ هوائیه با سرخى (هرگاه صفرا گرم‌تر باشد، سرخى بیشترى دارد) . 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۳ ، ۲۰:۲۷
م.ر.زارعی

ای نفس،
      هر که سلاح بیفگند در جهاد، و خود را بدشمن سپرد، بند و گرفتاری وی را واجب شد، و هر که بسلاح کار زار کرد، و نفس را بپائید و نسپرد خود را، قتلش واجب شد .

هر نفس که بدین جهان آمد طبع او را از این دو حال گزیر نیست:
کشته شدن یا بند . هر آنکه بند و گرفتاری گزید بر خود عذاب دراز اختیار کرد، و هر که کشته شدن را بر اسیری گزید ارجمند مرد، و آن مردگی زیستن بود وی را و رستگاری از اسیری و بند و خواری و درازی عذاب .




منبع : یَـنْبوعُ الحَیـاة 

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۳ ، ۱۶:۴۴
م.ر.زارعی

افضل‌ترین اخلاط خون است به دلیل آن که بدن را حسن و جمال مى‌دهد و محبوب طبیعت است زیرا که مناسب حیات و مزاج روح است و به همین دلیل است که چون مسهل مى‌دهند تا مقدور است طبیعت آن را رها نمی کند و دیگر اخلاط را خارج می کند.

از منافع خون طبیعى می توان به : الف. تغذیه بدن ، ب. ایجاد حرارت در بدن ج. تکوّن روح طبى از بخش لطیف خون ( لذا افراط در خون‌گیرى باعث عوارضى مانند: غشى و اُفت نبض مى‌گردد) ، د-نشاط و زیبایى پوست، ه- سازگارترین خلط با طبیعت بدن(لذا طبیعت از هدر رفتن آن دریغ دارد، و استفاده ازمسهل براى تخلیه خون ممنوع مى‌باشد)اشاره کرد .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۳ ، ۱۲:۴۸
م.ر.زارعی

دانستن علتهای چهارگانه برای اخلاط سبب می شود که تسلط بیشتری بر امور مربوط به آن داشته باشیم ، ابن سینا در مبحث اخلاط ، برای آنها علتهای چهارگانه را ذکر می کند .

خلط خون

سبب فاعلى براى تولید خون، حرارت معتدل (کبد) مى‌باشد؛

سبب مادى براى تولید خون، غذاها و نوشیدنى‌هاى معتدل و نیکو مى‌باشد ؛

سبب صورى براى تولید خون، نضج خوب مى‌باشد؛

سبب غایى براى تولید خون، تغذیه اعضاى بدن مى‌باشد؛

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۳ ، ۱۲:۱۳
م.ر.زارعی

ای نفس،
             منکوه دنیا را، و مگو که دنیا سرای فریب است و غرور و شکار، که این حال صدق نیست الا نزد کم خردان و نزد نادانان و فراموش کاران، که اگر دنیا سرای فریب بودی بدرستی،مردم از آغاز آمدن بدو تا انجام برون شدن ازو ، ندیدی ازو مگر آسایش و لذت و خرمی و پس ناگاه از وی این حال را بر بودی،
و بخلاف آن احوال افتادی، و چنین نیست، از آنکه ما همی بینیم که مردم در این حیات دنیا بزاید و پروریده شود بحالهای مختلف نامنتظم، روزی اندوهگن بود و روزی شادمان، و روزی براحت و روزی به درد.
پس آنکه بنمود ترا هر آنچه در گوهر و طبع اوست او نیکوکار و نیکخواه است فریبنده نیست، فریبنده آنست که در طبع وی هم نیک بود و هم بد، و نیک بنماید و بد پنهان کند، تا هنگام فرصت و مُکنت،از تو و من نبینم یکی را که از این فرصت راحتی یافت که نه بر پی آن غصه و رنجی کشید، و این از دنیا از شرایط فریب و غرور دادن نیست، لکن مردم خرد کاسته خود او فریبنده و غرور ده خود است و هلاک کننده، و نه دنیا، که دنیا هر آنچه طبع وخوی اوست می‌نماید از تلخ و شیرین و خوش و ناخوش همه بنمود.

 پس مردم سست خرد ناز او را جاودانی انگاشت، و نعمت و راحت وی پیوسته پنداشت، و ناخوش او را فراموش داشت، و از دل فرو گذاشت، پس گفت دنیا مرا فریب داد، و دنیا او را نفریفت، بلکه او خود را فریفت و هلاک کرد.


منبع:یَـنْبوعُ الحَیـاة

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۳ ، ۰۹:۱۱
م.ر.زارعی

در علوم حقیقى بیان شده که شناخت هر چیز مشروط به معرفت ما بر منشأ و علل آن است، به شرطى که منشأ و علل به طور آشکار خودنمایى کنند وگرنه باید آن را از طریق رویدادها و ویژگیهاى ذاتى آن کشف کرد.

حکما براى هر یک از اجزاى اثرپذیر این جهان شرایط  و استعدادهایى را لازم مى‏دانند که هر استعداد در شکل مخصوص پدیده تحقّق می یابد ، و هر صورت قبلى ، نوعى استعداد براى رسیدن به صورت بعدى پدیده خواهد بود، همچنین بروز هر استعدادى ، زمان معیّن ، حرکت مشخّص ، و پیوستگى خاصّى را می طلبد ، که درک بشرى از تشخیص همه آنها عاجز است .

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۹۳ ، ۱۵:۵۶
م.ر.زارعی

در تعریف خلط گفته اند که : خلط جسم رطب و سیال بالفعلی است که غذا نخست به صورت آن در می‌آید .

برای درک بهتر از مفهوم خلط بهتر است کلمه‌هاى موجود در تعریف را تبیین کنیم:

قول رطب برای احتراز از خلط نامیدن عظم و لحم و غضروف و امثال آن می باشد .

همچنین قول سیّال برای احتراز از خلط نامیدن شحم و مانند آن است .

قید رطب بالفعل جهت آن گفته شده است تا اعتراض نشود که صفرا و سودا را که یابس هستند خلط نتوان گفت زیرا که «مراد ازیبوست صفرا وسودا یبوست بالقوه است» و «مراد از رطوبت خلط رطوبت بالفعل است».


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۳ ، ۰۸:۳۷
م.ر.زارعی

ای نفس،
              اندوخته کن برای خود شناختن ذات و هستی چیزها، و مباش دربند کمیت و کیفیت چیزها، برای آنکه آن هر دو مقصود اول بسیطند و ازلی، و میان ایشان و « نفس» هیچ واسطه نیست، و هر دو مقصود دوم مرکبند و زمانی و مکانی، و بدان که دانستن مرکب با تو نماند چون از حسّ جدائی جوئی، و دانش بسیط از تو جدائی نجوید و برداشتهٔ تو ماند با تو ،چون تو از حسّ جدا شوی، پس پی دانش بسیط‌ گیر و دانش مرکب را بگذار.


منبع:یَـنْبوعُ الحَیـاة

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۳ ، ۱۱:۵۵
م.ر.زارعی

در این پست به نکاتی بسیار مفید در باره علم و عالم وچگونگی آن از نظر آیت الله علامه حسن زاده آملی میپردازیم . امیدوارم مورد استفاده دوستان قرار گیرد .

علم به طور کلى شرح حقایق و حالات  موجودات  و روابط آنها با یکدیگر است. این تعریف  بر کلیه علوم صادق است و لیکن باید این نکته را متذکر بود که هر قضیه و مسأله اى مسأله علمى نیست مگر آنکه کلى باشد . پس دانستن شرح حال یک  نفر و یک  درخت  و یک حیوان علم نیست   بلکه دانستن حال هر انسان و هر درخت  و هر حیوان علم است  .
در پیش گفته ایم که جزئى نه کاسب  است  و نه مکتسب  . آرى در بحث  علم بتحقیق دانسته مى شود که هر صورت  علمیه  حتى صورت  جزئى حقیقى ، به یک  معنى کلى است .


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۳ ، ۱۷:۴۳
م.ر.زارعی

در کتب تشریح، اعضاى انسان به رئیسه و غیر رئیسه تقسیم شده است. اعضاى رئیسه منشأ قوا و نیروهاى نخستین بدن اند که در بقاى شخص یا در بقاى نوع (نسل) به آن اعضا نیازمندند.

در بقاى شخص، سه عضو در بدن موجود می باشد  :
1- قلب که مبدأ قوۀ حیوانى است
2- دماغ که مبدأ قوۀ حس و حرکت است
3-کبد که مبدأ قوه تغذیه(نیروى غذا رسان بدن) است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۳ ، ۱۱:۴۵
م.ر.زارعی