MY FAITH

به وبلاگ من خوش آمدید

طبقه بندی موضوعی

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

مقدمه

سماق یکی از معدود داروهای با طبع سرد می باشد که امروزه به راحتی در دسترس همگان قرار دارد. مطالب گفته شده در زیر ترجمه واره ای از مبحث سماق کتاب «الشامل» ابن نفیس می باشد .

علت انتخاب این کتاب این است که ابن نفیس در کتاب کاملا مستدل عمل می کند و برای تمام خواص و افعال و ویژگی های ادویه دلیل و برهان می آورد به عنوان مثال وقتی می گوید سماق سرد است بلافاصله دلایل سردی آن را می گوید و اگر سماق گرم نیست دلایل آن را نیز می گوید و یا اگر برای سماق خواص درمانی قائل می شود علت و برهان آن را ذکر می کند که به چه علت می تواند این خاصیت را داشته باشد.

هدف آخر و اصلی این مطلب آشنایی با چگونگی برخورد با گیاهان دارویی در زمانه ای می باشد که هر کدام از ما با اطلاعات زیادی در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی و مطالب مرتبط در تماس هستیم.

فصل اول
در ماهیت سماق

این دارو میوه درختی است که بیشتر در صخره ها و کوهها می روید، طول آن زیاد رشد نمیکند و  به رنگ سرخ تیره می باشد و رنگ ساقه آن مایل به تیرگی هست میوه آن شبیه عدس و کل آن به شکل گردنبندهای جمع شده می باشد و تعداد میوه های آن به اندازه میوه های شاهدانه است. در طب بیشتر از میوه آن استفاده می شود واز برگ آن به صورت پخته یا عصاره حاصل از فشرده شدن آن استفاده می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۹۶ ، ۱۲:۴۶
م.ر.زارعی