MY FAITH

به وبلاگ من خوش آمدید

طبقه بندی موضوعی

انواع سودا

جمعه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۰۹ ب.ظ

خلط سودا نیز همانند خلطهای دیگر به دو گونه طبیعى و غیر طبیعى تقسیم مى‌شود:

سودای طبیعی

سودای طبیعى آن است که در کبد تولید یافته و رسوب و ته نشینِ خون طبیعی مطلوب باشد و طعم آن، بین شیرینى و ترشى(و گسى) است.

سودای غیر طبیعی

سودای غیر طبیعی به سه روش به وجود می آید:

یکى آنکه محصول احتراق اخلاط باشد که به آن مفصل پرداخته می شود .

دوم آنکه از طریق عامل خارجى یا داخلى، خلطى از اخلاط منجمد شود و سوداى ناطبیعى گردد و این قسم از سودا قلیل الوجود است و عفص و خشن و غلیظ و بى‌حدت می باشد .

سوم آنکه در وى خون ناطبیعى باشد ، زیرا که هرگاه خون ناطبیعى باشد بدیهى است که رسوب او نیز ناطبیعى خواهد بود.
Aghsame soda

سودای غیر طبیعی محترقه

سوداى غیر طبیعى سودایى است که به روش رسوب و ته نشین شدن خون طبیعی ، به دست نمى‌آید، بلکه تولید آن به فرایند خاکستر شدن و سوختن است .

باید دانست هر خلطى از اخلاط اربعه که محترق شود ، اجزاى لطیفۀ او به تحلیل می رود و کثیفه باقى ماند و این سودای غیر طبیعى حادث از احتراق سوداء را «مرّۀ سوداء» نامند .

شدت سوداى محترق در قوت و ضعف ، بر حسب شدت هر خلطى که از او حاصل مى‌شود ، مختلف مى‌باشد. (مثلاً: آن چه متولّد از احتراق خون است، ردائت آن کم تر. و آن چه از صفراست، ردائت آن زیاده است)

سودای متولّد از احتراق خون (سودای دموی) دارای شدت وردائت کمتری می باشد و مزه آن شور است که کمى به شیرینى مى‌زند. این نوع سودا از انواع دیگر بهتر است زیرا که دم، افضل اخلاط و مناسب حیات و صحت است.

 سودایی که از صفراست، طعم آن تلختر است و شدید الفساد ، سریع الردائة و ردائت آن زیاد است( به سبب سرعت نفوذ و حدّت و لذع و فساد) و لیکن این نوع از سودا ، قبول علاج و دفع به سرعت مى‌نماید(به سبب لطافت مادّه).

و آن چه متولّد از بلغم خواه رقیق و خواه غلیظ باشد، در ردائت و ضررْ کم‌تر است؛ به جهت رطوبت مادّه و کسر حدّت آن، و لکن به سبب لزوجتْ بطى التحلیل است.

طعم سوداى بلغمى که بلغم مائى و رقیق باشد تلخ مائل به ملوحت می باشد و آنچه از بلغم غلیظ باشد تلخ مائل به حموضت و یا مائل به عفوصتمى‌باشد .

 و آن چه متولّد از سوداء رقیق است، ردائت آن زیاده از سودای غلیظ و قبول علاج زودتر مى‌نماید. و آن چه متولّد از سودای غلیظ است، به سبب غلظت مادّه اش که بطیء الغلیان و متشبّث و چسبیده به اعضا است، و عاصى از نضج و تحلیل و قبول دفع و علاج است واین نهایت بدی بود.

سوداى سوداوى که از سوداى رقیق باشد شدید الحموضت مى‌باشد و در طعم و رائحه به سرکه مى‌ماند و آنچه از سوداى غلیظ باشد ترشى در وى کمتر بود و مائل به عفوصت مى‌باشد.

 پس هرگاه خلطهاى چهارگانه، سوخته گردند، از لحاظ تباهى و خطر، به ترتیبعبارتند از:
1- سودای دموی از انواع دیگر بهتر است زیرا که دم، افضل اخلاط و مناسب حیات و صحت است.

2-سوداى صفراوى،  شدیدترین و بد آفت‌ترین و فسادپذیرترین آنها مى‌باشد،ولى درمان پذیرتر است .

3-سوداى بلغمی، زیان آن ناچیز است و به کندى عمل مى‌کند و ناپسندى آن به مراتب کمتر است ودرمان آن بیشتر از درمان سودای دموی و صفراوی طول می کشد.

4-سوداى رقیق و غلیظ ترش‌تر و ناپسندتر هستند ،  ولى در صورت رسیدگى در مراحل اولیه بیمارى، درمان پذیر مى‌باشند، سوداى سوخته غلیظ که جوشش آن روى زمین کمتر و چسبیده به اعضاى بدن مى‌باشد و پیمودن مرحله انتهایى بیمارى تا به مرگ به کندى انجام مى‌پذیرد، ولى در گداختن و نضج یافتن و پذیرش دوا، بسیار سرکش مى‌باشد.


منابع:قانون

مفرح القلوب
خلاصه الحکمه
ذخیره خوارزمشاهی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۱۷
م.ر.زارعی

طب

اخلاط

نظرات  (۱)

سلام
مطالب خوبی گذاشتی ولی تعجب میکنم چرا اینقدر بازدیدت کمه
می خوام یه روش خوب بهت معرفی کنم واسه بالا بردن بازدیدکنندگان وبلاگت
برو تو سایت 24 آی پی عضو شو بعد رو گزینه کسب امتیاز کلیک کن بعد امتیازات رو به وبلاگ خودت اختصاص بده بعد می بینی که چجوری بازدید وبلاگت بالا میره حتما امتحان کن
اینم آدرسش
www.24ip.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی